Kako tražiti povišicu
Radite na istom radnom mjestu već neko vrijeme i mislite kako je vrijeme za neke promjene. Svjesni ste koliko radite, te koliko ste truda uložili u svoj posao i sada želite da vas se nekako i nagradi. Vjerojatno imate na umu povišicu i sada je samo pitanje kako tražiti povišicu. Prije nego krenete u neke razgovore, pripremite se.
Kako biste tražili povišicu trebate se prvo pripremiti na neke stvari. Saznajte o vašim kolegama, koliko oni zarađuju, te kolika je plaća osobe koja vam je nadređena kako ipak ne biste tražili previše što vjerojatno nećete dobiti. Pripremite za razgovor svoja postignuća, mogućnosti, kako ste sve doprinijeli tvrtki i slično. Nemojte spominjati svoje kredite ili dugove jer vam to nikako neće pomoći. Orijentirajte se upravo na svoje zasluge i postignuća. Nemojte zahtjevati niti prijetiti otkazom ili slično, neka razgovor bude smiren i opušten. Nema ništa loše u tome što tražite povišicu, a na kraju nemate što izgubiti, samo dobiti ako dobijete povišicu. Odgovor možda nećete dobiti odmah pa se stoga strpite, možda prođe i par dana do odluke šefa.
Što tražiti umjesto povišice
Traženje povišice nije nimalo lagano pitanje. Teško je pogoditi pravi trenutak za traženje povišice. Mnogi faktori, kao na primjer proračunske projekcije, zapošljavanja, ulaganja i posebni izdaci mogu utjecati na to da budete odbijeni jer ste jednostavno došli u krivo vrijeme. Usmjerite se na druge stvari koje bi vas zadovoljile. Tražite povrat informacija o svom radu na mjesečnoj bazi.Možda ste propustili svoju povišicu ove godine, ali uvijek postoji iduća kada možete imati i veće šanse za dobivanje novčanog poticaja, pogotovo ako ćete do tad predočiti neke svoje poslovne uspjehe, postignuća i primjere kad je vaš rad izravno utjecao na povećanje profita. Vaše izravno nadređene ili pak članove tima za to vrijeme pitajte za povratne informacije o vašem radu i to najbolje na mjesečnoj bazi. Prilikom sastanaka tražite i detaljni feedback o tome kako možete unaprijediti svoje vještine i dodatno poboljšati djelovanje.
Ako su proračunska ograničenja obrazloženje kojim poslodavac odbija vašu povišicu, razmislite da u zamjenu tražite dodatne slobodne dane. Vašem se šefu to može činiti kao lakši izlaz od davanja novaca, pa bi mogao lako pristati na vašu ponudu.Razmislite o mogućnosti da svoju povišicu, zamijenite za nešto korisno, kao na primjer dodatnu edukaciju. Neki poslodavci nude potpuno, a neki samo djelomično pokrivanje troškova određenih tečajeva, usavršavanja, radionica i edukacija, jer to i njima donosi benefite u vidu poreznih olakšica. Usto, na taj način ulažu u svog radnika, a ne moraju mu izravno i konstantno uplaćivati više novaca. Na kraju su obje strane na dobitku – vi dobivate dodatno obrazovanje kojim kasnije možete konkurirati za bolju poziciju i plaću, a poslodavac dobiva sposobnijeg radnika.
Što povišica može donijeti
Onaj psihološki, motivacijski smisao povišice leži u tome da je netko (menadžment) prepoznao trud, angažman, uspješnost pojednca, te ga zbog dobrih rezultata odlučio nagraditi. Kada dajemo “osobne” povišice (dakle, ne one po principu svima u tvrtki povećanje od 5%) tada zapravo poručujemo osobi: “Vidim te, cijenim što radiš i ovo je moj način da izrazim zahvalnosti”. Na taj način postavljena, ovo može biti snažna, motivirajuća poruka, te dodatni elan za zaposlenika. Naprosto, s vremenom učinak blijedi, i to je prirodno. Što nikako ne znači, a ljudima ne treba davati smislene povišice, no one su samo jedan od mogućih motivacijskih alata koje svaka tvrtka ima na dispoziciji. Tek adekvatna, pravovremena i pravedna upotreba veće količine motivacijskih alata doprinosi dugoročnijem zadovoljstvu.
Kao što je tvrtka svojevrsni živi organizam, i metode motiviranja su nešto što se može i treba razvijati i prilagođavati kako bi se motiviranost održala. I kada se njome sustavno bavimo, sustavno odgađamo povratak “na staro”. Motivacija je vrlo kompleksna i osobnog je karaktera, tako da zapravo niti nema jedinstvenog odgovora na pitanje koju tehniku upotrijebiti, no unatoč tome moguće je identificirati osnovne motivacijske tehnike, od kojih se pokreću ideje. Krenuvši od financijske kompenzacije, kojom se većina danas zaposlenih, pod utjecajem očigledno lošeg stanja trenutno, najviše zadovoljava, a to su, visina plaće, iza koje redom stoje razni honorari, putni troškovi te reprezentacije. Pored toga, vrlo su važna mirovinska i zdravstvena pokrića, obrazovanja, životna osiguranja, razni dopusti poput godišnjih i bolovanja te primjerice, pogodnosti poput mogućnosti podizanja raznih kredita.
Kako se pripremiti za sastanak
Istraživanja govore da zaposlenici provedu više od 50% svojeg radnog vremena na sastancima iz čega se može zaključiti kolika je njihova važnost. Najosnovnija stvar je doći na vrijeme i mislim da vam je jasno da bez toga nema pozitivnog starta jer ako vas netko mora čekati i izgubi volju, pažnju ili strpljenje neće vam pomoći sav pripremljen sadržaj. Vrijeme početka sastanka morate unaprijed znati kao i vrijeme završetka kako bi svi sudionici mogli kvalitetno planirati svoje vrijeme. Prezentirajte sebe, a onda sve ostalo.
Učinkoviti sastanci su osnovni preduvjet za postizanje željenih ciljeva. Vještine sudjelovanja/vođenja učinkovitih sastanaka se mora učiti, nema prirodno talentiranih osoba za učinkovito sudjelovanje/vođenje sastanaka. Savjeti za razne faze sastanaka su poticaji i pomoć u pripremi, tijeku i aktivnostima poslije sastanka. Savjeti su jedan od "alata" kako da postanete stručnjak za sastanke. Oni će omogućiti vaš puni doprinos razvoju vaše organizacije, osigurati vašu prepoznatljivost u organizaciji i izvan nje te vam omogućiti uspješan osobni razvoj i napredovanje u karijeri.
Uspješnost sastanka mjeri se ciljevima postavljenima prije sastanka, zato je važno imati jasno određene ciljeve i jasno određene uloge sudionika sastanka.
Uspješan poslovni sastanak
Više od 80 posto komunikacije se vrši neverbalnim putem. Najbolja ideja i odlična prezentacija mogu da budu neuspješne ukoliko prilikom prezentacije nesvjesno šaljete neodgovarajuće neverbalne poruke. Za dobru poslovnu komunikaciju održavajte kontakt očima. Ako želite da imate uspješno održan sastanak, bitno je da ne izbjegavate kontakt očima – i dok govorite, i dok slušate. Kontakt očima u poslovnoj komunikaciji odaje utisak sugovorniku da ima vašu pažnju. Samo četiri sekunde je potrebno da zadobijete nečiju pažnju pogledom. Iako je dobro održavati kontakt očima, gledajte da to ne bude ni previše napadno. Skrenite povremeno pogled sa jednog na drugog sugovornika, ukoliko je na sastanku prisutno više ljudi. Tako možete da vidite i da li vas slušaju i da li razumiju ono o čemu govorite. Uspravan stav je znak poštovanja sugovornika. Način na koji stojimo dok komuniciramo dosta govori o nama. Jedan od najčešćih primjera dobrog držanja prilikom razgovora je uspravan stav. Osim što ovaj stav ukazuje na postojanje samopouzdanja, ostavlja i utisak da poštujete sugovornika. Na taj način šaljete poruku da vam je zanimljiva tema koja je predmet razgovora. Moćni ljudi i lideri stoje uspravno, zabačenih ramena.
Ako želite da izazovete poštovanje kakvo imaju lideri, obratite pažnju da imate uspravno držanje. Izbjegavajte držanje prekriženih ruku tijekom razgovora.Ako u tijeku poslovnog razgovora držite prekrižene ruke, možete nesvjesno da pošaljete signal da niste previše otvoreni za daljnju komunikaciju. Čak iako je razgovor ugodan, osoba može da stekne utisak da pokušavate da se distancirate od nje. Ukoliko se i osjećate ugodno dok su vam ruke prekrižene, pokušajte da se odviknete od tog lošeg manira. Time ćete postati pristupačniji ljudima, pa bi neka buduća poslovna komunikacija mogla da bude još uspješnija. Ne zaboravite na to kako se rukujete. Način na koji vam neko stisne ruku tokom prvog kontakta, govori o tome koliko je dobro uspostavljena komunikacija. Idealno rukovanje koje se smatra uspješnim, je takozvano „političko rukovanje”. Riječ je o rukovanju sa oba dlana, pri čemu neko drugom rukom poklapa vaš dlan. Primjenjuje se u situacijama kad hoćete da iskažete iskreno poštovanje i želju za boljom poslovnom suradnjom. Najgori utisak pri prvom kontaktu, ostavljaju ljudi čiji je stisak ruke suviše mekan. Najčešće je riječ o ljudima kojima nedostaje samopouzdanje.
Pravila dobrog prezentiranja
- prezentant uvijek treba stajati u laganom raskoraku ili se kretati da bi se oslobodio početne treme, mora uložiti psihički napor da bi izgledao smireno.
- ruke uvijek treba držati skupljene da se lagano odmaraju ili držati u rukama neke bilješke kako bi se prikrila nervoza i eventualno drhtanje ruku
- uvijek je potrebno promatrati slušatelje i ne počinjati prezentaciju prije nego što se svi umire i usredotoče na prezentanta
- za naglašavanje potrebno je koristiti se rukama
- potrebno je sugerirati slušateljstvu kada može postavljati pitanja da, ako to prezentant ne želi ili radi specifičnosti prezentacije, ne bi postavljali pitanja tijekom prezentacije, već nakon što se ona završi
- ne smije se upotrebljavati dijalekt niti sleng
- moguće je u prezentaciji načiniti stanke za postizanje dramatičnih naglašavanja
- prezentant bi trebao modulirati glas da bi zainteresirao slušatelje, što se može postići monotonim i dosadnim glasom
- prezentant ne smije izgubiti glas (dah) na kraju rečenice
- prezentant mora osigurati stalan kontakt očima s auditorijem
- prezentant mora govoriti jasno i razgovijetno.