Plaća - je li pristojno pitati o visini plaće
Moguće je da se s nekime družimo već neko duže vrijeme i znamo dosta o toj osobi, ali ne znamo koliko zarađuje. Po nekakvom načinu života možemo zaključiti ima li netko nešto višu plaću od prosječne, te možda po stvarima koje kupuje, robnim markama i slično. Ljudi imaju različite plaće i bave se različitim stvarima te se prijateljstvo ne bi trebalo bazirati na takvim stvarima.
Upravo zato bi bilo dosta neugodno pitati nekoga za visinu plaću. To je nepisano pravilo, da se nikada ne pita nekoga koliko točno zarađuje. Isto tako, nije ugodno niti osobi kojoj je postavljeno to pitanje pa ta osoba mora brzo smišljati način kako da odgovori na pitanje ali ne izravno. Zato, nemojte postavljati to pitanje jer to nikako nije primjereno.
Treba li partneru reći visinu plaće
Dosta je dvojbi oko toga treba li nekome reći visinu svoje plaće. Znamo kako je nepristojno pitati nekoga za visinu plaće i da je to vrlo neugodno i za osobu kojoj ste postavili to pitanje. Ovo je kao neka tabu tema, ali opet, svatko radi kako misli da je najbolje. Partneri bi u vezi trebali imati povjerenja, a sada je samo pitanje pripada li i ova tema u tu vrstu povjerenja.
Ako ste u vezi dulje vrijeme tada se i bolje poznajete. Dijelite gotovo sve, ali niste još počeli živjeti zajedno. Kamo god da idete dijelite troškove ili možda svatko da koliko može i skupite sav novac na hrpu i tako trošite. Nema razloga zašto biste skrivali od partnera svoju plaću niti zašto vi ne biste znali visinu partnerove plaće. Imate li u planu neke veće planove, tada biste i pitanje plaće trebali riješiti jer je i to dio povjerenja.
Trebate li znati visinu plaće od kolege
Ponekad želimo znati visinu plaće svojih kolega, da vidimo jesu li više ili manje plaćeni od nas. Možda se samo radi o nekoj vrsti znatiželje ali s druge strane to može biti i dobra i loša stvar. Uvijek možemo pitati kolege za visinu plaću, ali i svoje šefove. Naravno, o njima ovisi hoće li nam otkriti to ili je to ipak poslovna tajna.
Vrlo je riskantno znati plaću drugih zaposlenika. To može dobro utjecati na ostale zaposlenike, ali i loše. Ako je plaća od kolege veća a radite isti posao tada biste mogli biti frustrirani tom činjenicom i postavljati pitanje zašto. S druge strane, može vas ta činjenica motivirati da se još više potrudite i da sami dostignete tu plaću ili neku povišicu. Ipak, neki bi ljudi voljeli znati plaću jer žele znati jesu li drugi pretplaćeni ili su oni podplaćeni za svoj posao. Naravno, uvijek netko bar malo više radi od drugih, te postoje oni koji zabušavaju pa i to može biti razlog nezadovoljstva s plaćama. Neke firme čak namjerno otkrivaju visinu plaća zaposlenika kako bi se postigla veća produktivnost rada i kako bi zaposlenici dali još više kako bi i oni dostigli veće plaće. Teško je procijeniti treba li znati plaću od kolega, ali bez obzira na visinu plaće drugih treba dati sve od sebe.
Prijateljstvo sa šefom - da ili ne
Sjedite li u istom uredu sa šefom tada može doći i do neke vrste prijateljstva. Za to mogu biti i zaslužne godine rada u istoj firmi. Bez obzira koliko dugo radite u firmi, ne mora značiti da ćete se sprijateljiti sa svima, a pogotovo sa svojim šefom. Podijeljena su mišljenja oko toga treba li postojati neko prijateljstvo sa šefom te koja bi to bila granica.
Posao je posao i na svom radnom mjestu biste trebali biti profesionalni i odgovorni. Možete se sprijateljiti s kolegama i s nekima možda postati prijatelji koji se druže i izvan radnog mjesta, tj. u privatno vrijeme. Sa šefovima je to ipak malo drugačije. Ako se sprijateljite sa šefom, drugi kolege mogli bi vas gledati kao ulizicu, da ste se sprijateljili samo kako biste došli do promaknuća, bolje plaće ili nekih povlastica. Može vam se obiti u glavu ako je to stvarno tako i ako vas je šef prepoznao kao takvu osobu. Ipak, ako je stvarno došlo do dobrog prijateljstva tada biste možda druženje trebali ostaviti za privatno vrijeme, a na poslu biste se prema šefu trebali ponašati poslovno i profesionalno kako ne biste izgubili poštovanje kod drugih kolega, a i kako biste šefu dali do znanja da postoji granica na poslu koja se mora poštivati.
Što nikada ne smijete reći šefu
Šef je osoba koja vas je zaposlila, njoj odgovarate, za nju radite i ona vam isplaćuje plaću. Naravno da nećete dopustiti šefu bilo kakvo maltretiranje, mobing ili nešto slično, ali vi ste plaćeni za osam sati radnog vremena i to najčešće pet dana u tjednu. Možda ste jako dobri sa šefom, imate dobar odnos s njime i nemate nikakvih problema u komunikaciji, ali ipak, neke rečenice nikako ne biste smjeli izgovarati pred njim ili njemu osobno.
Negativni stavovi poput Ja to ne mogu svakako nije dobro reći pred šefom, tako ostavljate dojam da niste sposobni za ono za što ste plaćeni. Potrudite se napraviti zadatak prije nego sami sebe proglasite nesposobnim. Ukoliko ne znate riješiti nešto ili ne znate kako je situacija nastala tada nemojte to reći šefu već mu recite da ćete naći odgovore. Možda neki zadaci nisu u opisu vašega posla, ali to nikako nećete reći pred šefom, prihvatiti ćete zadatak i odraditi ga. Takvom izjavom dajete šefu do znanja da vas ne zanima previše unapređenje same tvrtke. Možda imate neke zahtjeve, želite bolju plaću ili neke bolje uvjete ali ne možete to dobiti, o čemu god da se radilo nemojte prijetiti otkazom. Ako to često radite tada će vas šef smatrati nepouzdanom osobom, zaposlenikom na kojeg ne može računati. Nemojte sami sebi kopati jame, radite svoj posao kako treba, dajte sve od sebe, priznajte svoje pogreške i krenite dalje. Želite li napredovati tada to trebati i pokazati svojim postupcima.
Što ne biste trebali reći šefu
Postoje različite vrste šefova, od najboljih do onih najgorih, pa sve između toga. Kada su u pitanju nadređeni, apsolutno je nemoguće generalizirati, jer odnos s nadređenom osobom može biti kompleksan kao i odnos s bilo kojom drugom osobom u vašem životu. Neki ljudi imaju sreću pa imaju dobre šefove, s kojima se slažu ili s kojima su čak u prijateljskim odnosima. Dok neki drugi nisu tolike sreće pa komunikaciju sa svojim šefom održavaju striktno na poslovnoj razini.
Granica između profesionalnosti, kolegijalnosti i prijateljstva je jako tanka i stoga je vrlo bitno naučiti je raspoznavati i poštovati… To znači da bez obzira kakav odnos imali s tom osobom, prijateljski, strogo profesionalan, loš, narušen, odličan, postoje stvari koje jednostavno ne možete reći svojem nadređenom, odnosno granica u ponašanju koju ne smijete prijeći, jer bi vam to moglo naštetiti u poslu u svakom smislu riječi. Postoji cijeli niz stvari koje ne biste smjeli reći, a u konačnici se sve svodi samo na jedno. Nikada ne odbijajte šefa u izvršenju bilo kakvog poslovnog zadatka, osim ako imate dobro potkrijepljene argumentima zašto neke stvari ne bi trebale biti onakve kako je upravo on zamislio.
S obzirom da na radnom mjestu provodimo poprilično vremena, dobar odnos sa nadređenim, kao i s ostalim kolegama uvelike će olakšati vaše dane, jer posao je mjesto na kojem biste se trebali pokazati u najboljem svijetlu.